Stort set alle iværksættere starter i dag deres arbejde på nettet eller har nettet med som en vigtig spiller i forhold til, når de skal sælge deres produkter. Det kan være ved at de har en webshop, at de sælger produkter, som du kan bruge på nettet, eller noget helt tredje. Når det kommer til iværksætteri er der ingen grænser for, hvad du kan starte af virksomheder. Så længe du kan forestille dig et koncept og forestille dig, at det er noget, som folk vil købe af dig, kan du starte en virksomhed op omkring det.
Samtidig har nettet gjort det meget nemmere for iværksættere at starte en virksomhed op. Hvis du altid har drømt om at have en skobutik, behøver du ikke at sige dit job op, finde lokaler, indkøbe et stort udvalg af sko og begynde at vente på, at kunderne kommer. I dag kan du starte med at starte en webshop op på nettet, mens du allerede er i arbejde. Det giver dig mulighed for at prøve din ide af, inden du tager springet ud i det ukendte. Det er der mange, der godt kan lide.
Nettet gør det nemt at finde kunder og leverandører i hele verden
En anden grund til, at nettet er en så god mulighed for dig som iværksætter er, at det åbner verden for dig. Du er ikke længere bundet så meget af geografi, som du var tidligere. Det kan være, at du har en rigtig god ide til noget, som du vil sælge, men at det er svært for dig at forestille dig, at du vil kunne leve af at sælge det i Danmark. Måske er der kun 1000 mennesker i Danmark, der interesserer sig for det, som du vil sælge. Men med nettet har du mulighed for at nå ud globalt, og så kan det pludselig være 100.000, der interesserer sig for den lille niche af produkter, som du har.
Samtidig er nettet også med til at gøre, at det er nemmere for dig at finde leverandører til dine produkter. Det kan være, at der faktisk findes en meget bedre leverandør af dine produkter i et land, som du aldrig havde tænkt på at undersøge. Med nettet bliver det nemmere for dig at finde frem til vedkommende.
Gode muligheder for markedsføring på nettet
En fjerde grund til, at nettet er næsten helt uundværligt, er, at det er meget nemt for dig at lave markedsføring via nettet. Det er dyrt at få trykt annoncer eller lave TV- eller radioreklamer. Derimod kan online markedsføring være noget billigere, men mindst lige så effektivt.
Samtidig er det meget nemt at målrette dit produkt til dem, som det vil interessere. Hvis du netop har et meget smalt produkt som i eksemplet ovenfor, er det vigtigt, at dem der er interesserede, ved at din webshop eksisterer. Via nettet kan du fintune din markedsføring til at ramme dem. Det kan du gøre ved at reklamere på de sociale medier og foraer på nettet, hvor din målgruppe er.