Vi danskere shopper på nettet i stigende grad, det samme gør sig gældende for mange af vores europæiske naboer. Tiden hvor e-handel var noget man var varsom med og ikke helt stolede på, er for længst forbi. I hvert fald hvis du spørger den yngre del af befolkningen. Danmark er flere gange blevet udvalgt til titlen som den lykkeligste nation i verden, hvilket menes netop at skyldes vores store tillids- og tryghedsfølelse til det generelle samfund. Derfor finder vi det heller ikke risikabelt at online shoppe, snarere tværtimod. Faktisk er det en kærkommen tidsbesparelse i vores ofte travle og hektiske hverdag. Og hvad er det så, der gør e-handel så populært? Det kigger vi på i nedenstående afsnit.
Det smarte ved e-handel
I løbet af de sidste 10 år er online shopping eller på dansk, e-handel, blevet hverdag for langt de fleste danskere. I hvert fald for dem mellem 15 og 65 år. Og med god grund, der er nemlig en lang række fordele ved at klare sin shopping på nettet. Først og fremmest er det en god måde at spare tid på. I stedet for at haste ned i byen mens butikkerne har åbent, så kan man klare det hele hjemme i sofaen foran sin computer. Webshops har nemlig åbent året rundt og døgnet rundt. Ofte er udvalget også større online og faktisk også mere overskueligt, da mange søgemaskiner har specifikke søgefiltre man kan benytte og hermed præcisere sin søgning nøje. Tit ser man også, at mange produkter er billigere online, da konkurrencen ganske enkelt er større her og mere synlig for forbrugerne. Sidste men ikke mindst, så tilbyder mange webshops i dag også både fri og hurtig fragt samt gratis ombytning eller returnering. Hvilket gør e-handel så godt som risikofrit for de enkelte forbrugere.
Hvad så med de fysiske butikker?
Så kan man spørge sig selv, hvad der på sigt skal se med de fysiske butikker både i de større og mindre byer. Et samfund uden butikker hvor alt foregår online er jo heller ikke ligefrem ønskeværdigt. Det vil efterlade mange steder som uddøde og tomme landskaber uden personlighed. Det er så godt som umuligt at spå om fremtiden, særligt fordi ny teknologi udvikles kontinuerligt. Men mange eksperter peger på, at de fysiske butikker i højere grad vil have gavne af at nytænke sig selv. De skal finde en måde at tilbyde kunderne noget på, som de ikke kan finde online. Det kan være ting som høj kundeservice, personlige styling tips og sågar små ting som det at byde kunderne på en kop kaffe eller en kold forfriskning. Endelig vil mange butikker nyde gavn af at etablere en webshops i sammenhæng med den fysiske butik, på den måde tilbyder de deres kunder det bedste fra begge verdener. Desuden er nødvendigt, at butikkerne kan matche de priser som kunderne tilbydes online for at være konkurrencedygtige.