Teknologi bliver i stigende grad en fast bestanddel af sportsverdenen. Fra enkle ting som elektroniske scoreboards og instant replay til mere komplekse applikationer som præstationsanalyse og biometri hjælper teknologien atleter og trænere med at flytte grænserne for det menneskelige potentiale. Her er blot nogle få eksempler på, hvordan teknologi anvendes inden for sport i dag:
1. Analyse af præstationer
Ydelsesanalyse er processen med at indsamle, analysere og fortolke data om en atlets eller et holds præstationer. Disse oplysninger kan bruges til at forbedre fremtidige præstationer og til at hjælpe med at træffe beslutninger.
2. Biometri
Biometri er brugen af fysiske eller adfærdsmæssige karakteristika til at identificere personer. Inden for sport kan dette bruges til at spore en atlet ‘s præstationer, identificere potentielle skader og overvåge genopretningen.
3. Bærbar teknologi
Bærbar teknologi er enhver form for teknologi, der kan bæres på kroppen. Det kan omfatte alt fra fitness-trackere til smartwatches. Inden for sport bruges bærbar teknologi ofte til at spore en atlets præstationer, puls og andre helbredsmålinger.
4. Virtuel virkelighed
Virtual reality (VR) er et computergenereret miljø, som man kan få adgang til ved hjælp af VR-headsets eller andre enheder. Inden for sport anvendes VR ofte til træningsformål for at give atleterne en realistisk oplevelse af at konkurrere i deres valgte disciplin.
5. Augmented reality
Augmented reality (AR) svarer til VR, men i stedet for at være fuldstændig fordybende , den overlejrer digitale oplysninger på den virkelige verden. Inden for sport bruges AR ofte til f.eks. at give trænere og spillere oplysninger i realtid eller forbedre oplevelsen for fans.
6. Præstationsfremmende stoffer
Præstationsfremmende stoffer (PED’er) er alle stoffer, der kan forbedre en sportsudøvers præstationer. Selv om brugen af PED’er er kontroversiel, anvendes de i stigende grad inden for sporten, da atleterne søger enhver fordel, de kan få.
7. Teknologi i sportsstadions
Sportsstadier bruger i stigende grad teknologi til at forbedre oplevelsen for fansene. Dette kan omfatte ting som LED-belysning, højopløselige videoskærme og Wi-Fi-hotspots.
8. Dopingkontrol
Dopingkontrol er processen med at teste sportsfolk for forbudte stoffer. Det sker for at sikre, at konkurrencen er fair, og at atleterne ikke snyder.
9. Teknologi i sportstøj
Sportsbeklædningsfirmaer bruger teknologi til at skabe stadig mere avanceret beklædning. Det kan f.eks. være tøj, der regulerer kropstemperaturen, sko med indbyggede sensorer og stoffer, der transporterer sved væk.
10. Fremtiden for teknologi inden for sport
Fremtiden for teknologi inden for sport er umulig at forudsige, men det er sikkert, at den fortsat vil spille en stor rolle i sportsverdenen. Nye teknologier vil uden tvivl blive brugt til at forbedre præstationerne, øge sikkerheden og give fansene mere medrivende oplevelser.
Vil du selv følge med i så meget sport som muligt, kan det være godt at have adgang til streaming eller tv-kanaler som 6’eren, TV3 Sport eller TV2 Sport.